E-faktura för patienter

Det finns flera fördelar med att välja e-faktura hos oss.
E-fakturan presenteras direkt i din internetbank istället för att delas ut via vanlig post. E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura men levereras elektroniskt till din internetbank.
E-fakturan kommer från företaget Doktorama, som driver vår hälsocentral och ytterligare två hälsocentraler i Hälsingland.

  • Enkelt: Fakturan kommer direkt in i internetbanken och du behöver bara godkänna den. 
  • Säkert: Belopp, förfallodatum och OCR-nummer är ifyllda – det finns alltså ingen risk att knappa fel.  
  • Miljövänligt: Pappersutskicken minskar.

Anmäl att du vill ha e-faktura 

  • Logga in på internetbanken.
  • Sök efter "e-faktura" i sökfältet.
  • Följ sedan instruktionerna för att lägga till e-faktura från Doktorama.
    Anmälningssätt skiljer sig lite mellan olika banker.
    Om du har frågor kring e-faktura, kontakta den bank där du är kund för mer information. 
  • Ett annat alternativ är att anmäla e-faktura när du är inloggad och betalar dina räkningar. Då får du upp en lista med företag som du betalat till och som kan skicka e-faktura till dig. Anmäl att du vill ta emot e-faktura från Doktorama genom att markera det i listan och fyll i anmälan.

OBS: Om du skulle ångra dig och inte längre vill ha e-faktura, avanmäl dig via din internetbank.

Ta emot och betala e-faktura

  • När en ny e-faktura finns att betala får du besked om detta genom ett meddelande på din internetbank.
  • Titta på fakturan på skärmen och kontrollera att allt stämmer.
  • Betala fakturan genom att välja konto och godkänna betalning. Övriga uppgifter är redan ifyllda.
  • Dina betalda e-fakturor sparas i internetbanken i upp till 18 månader.

Fler frågor kring e-faktura?
Har du frågor om e-faktura från Doktorama, kontakta oss via 1177.se

nav